מאמרים

"כלוב זהב"

מאמר זה עוסק באחת התופעות הנפוצות בעולם אומנויות הלחימה והגנה עצמית  תופעה שבה מדריכים נוטשים את מדריכיהם תוך גרימת כעס וצער לשני הצדדים רק כדי לפתוח מכון מתחרה בקרבת מקום.

וזאת לאחר שנים רבות של קשר אישי .

המאמר יעסוק בסיבות ויציע פתרונות לתופעה כואבת זו.

רקע כללי

כלוב זהב הוא גם כלוב  וגם זהב .

כך גם היחסים בין בעל מכון למדריך שעובד תחתיו בייחוד כאשר בעל המכון הוא זה שגידל ולימד את המדריך עוד מהזמן שהמדריך היה חניך.

מחד זהב כי החניך מקבל תמיכה ידע ולווי במשך שנים ומחד כלוב כי בנקודה כלשהיא רוצה המדריך לצאת לדרכו ואינו יכול מאותן סיבות ממש .

יחסי חיבה הערצה כבוד והערכה  בין מדריך לחניך נוטים בהרבה מקרים לגלוש ליחסי מרות ש"נכפו" על המדריך הצעיר  ללא יכולת בחירה מצידו .

כמדריך צעיר אני זוכר כיצד גאווה גדולה כשהתבקשתי להחליף מדריך התחלפה באכזבה עמוקה כאשר שנים אחרי הבנתי שמאות הפעמים בהם החלפתי את חד ממדריכי הראשונים  ללא קבלת  תמורה היו למעשה ניצול לא מכוון אומנם אבל  בכל זאת ניצול.

למזלי הטוב הכרתי גם מדריכים שהיו ישרים אמיצים ורגישים מספיק להבין מתי מותר לבקש ומתי צריך להציע תשלום.

שנים אחרי אני מקפיד בכל מגע עם מדריך להבהיר מראש מה הציפיות שלי ושאין בקשות ללא צפייה לתמורה .

כעצה למעסיקים שבינינו אם הצד השני מוותר על תמורה לא זכית מההפקר להפך זה מותיר אותך חב חוב .

תחושה  המתלווה לחוב זה כשלעצמה  לא מצדיקה את אי התשלום והיא מועקה שהדרך היחידה להיפטר ממנה הינה  החזר טובה.

בהרבה פעמים החזר טובה זו ערכו אלפי מונים יותר  מ"עלות  הבקשה".

אחד מחניכי הרבים המתגורר בהודו הסביר לי את יחסי הקבצן עובר אורח .

למעשה מסביר ידידי מדובר בעיסקה לכל דבר ועניין .

בעסקה זו  הקבצן מעמיס על אוברח האורח רגשי אשמה בכך שעומד לידו מושיט יד לנדבה ומביט בעיניו .

בתמורה למתן נדבה יסכים הקבצן להסיר את רגשי האשמה ולהמשיך בדרכו .

ומדוע זה באנו עכשיו לדבר על כל הנושא הזה של נטישת מדריכים את מורם .

מאחר ותופעה זו גורמת צער נזק ואובדן של אנשים טובים הנוטשים מכונים משגשגים רק כדי להתרסק בחוסר ניסיון.

כחניך אתה לומד ממדריכך כיצד לבעוט לעמוד להגן ועל הדרך אתה לומד גם לכבד להקשיב למדריך. ברבות הזמן היחסים בין המדריך לחניך הופכים להיות יחסי חברות  שלעיתים חזקים מייחסי אחים

ככול שהזמן חולף היחסים הופכים להיות יחסי אב ובן וכמו בכל משפחה כל רצונו של האב שבנו יצליח  והוא משקיע בו  .

היחסים הללו נשארים ומעמיקים כאשר החניך הופך להיות מדריך.

יחסים אלה יכולים להמשך שנים והופכים ליחסים מורכבים כאשר המדרך החדש הופך להיות  מדריך לחניכים מצד אחד ומועסק בשכר מצד שני .

באיזה שהיא נקודת זמן יחסים אלה הופכים להיות כלוב זהב .

נח ויפה מאוד לשני הצדדים  אבל בכל זאת כלוב .

למה מדריכים עוזבים?

כפי שילדינו עוזבים אותנו בשלב מסוים להתחיל את חייהם  למרות הנוחות גם המדריך רוצה לצאת לדרכו ביום מן הימים ,שהרי יחד עם לימוד הטכניקה גם רכש את השאפתנות של מדריכו והרצון להוביל ולהצליח כמו מדריכו שהרי בלי משים הענקנו לחניך את השאיפה שיהיה כמונו בעל מכון מצליח.

בעל מכון הינו מדריך שהשקיע ימים כלילות בחניך ללא תמורה הדריך וליווה במבחנים ולקח למחנות ועודד ברגעים הקשים מצפה שהשקעה בת עשרות שנים תשאר איתו לעת זקנה ותעזור לו להתפרנס כאשר הוא כבר לא כל כך צעיר .

בזמן הפרידה בעל המכון חש כעס עלבון ובגידה ובצדק

באופן מוזר גם המדריך העוזב חש כעס אבל מקור הכעס  בצורך להתמודד עם המעשה ועם אי הנעימות וחיפוש הצדקה מקור שאינו לוגי בבסיסו אלה נפשי מנטאלי.

אם כך מה הפתרון למצב שלרובינו כל כך מוכר באופן אישי אם לא אז מסיפורים קרובים.

הפתרון הוא פשוט ומתחלק לשנים אחד לבעל המכון שהקדיש שנים לגידול חניכים והשני למדריך הצעיר השואף לצאת לדרכו.

לבעל המכן עצה אחת פשוטה "פתח את כלוב הזהב" .

לאחר תקופת העסקה קצרה כדאי להציע למדריך המועסק את האופציה של ללכת לדרכו (לא להעיף אותו חס וחלילה אלה) להציג לו את האופציה של לסיים את שנת ההדרכה ולפתוח מקום נוסף בשותפות תוך קבלת עזרה בשלבים הראשונים בשיווק ובשלל מנהלות שרק זמן וניסיון מעניקים.

ומצד שני להעניק את האופציה למדריך ללכת לדרכו  בלי שום התחייבות

עצם מתן האופציה הופך את הכלוב זהב לבית זהב כזה שהמדריך לא יטה לעזוב כל כך מהר ובטח לא יחוש כבול

שהרי חכמים לפני אמרו

"שחרר ואם יחזור הוא שלך  לעד ואם לא לעולם לא היה"

כשהנעורים נוטשים אותנו אנו מקווים כי התבונה תספיק.

אבל במשפחת האיגוד רוצים אנו את ממרץ הנעורים ותבונת המבוגרים .

ולמדריך הצעיר עצה קטנה ראשית מעשה במחשבה תחילה .

יום אחד גם אתה תהיה בעל מכון ומה שאתה מציג במעשה לחניכיך יעשו הם לך יום אחד .

פתיחת מכון הינה פתיחה של עסק לכל דבר דורשת תוכנית עיסקית תוכנית שיווק מציאת מקום ניסיון גב כלכלי ומוניטין .

הצעדים הראשונים הם קריטיים ודורשים ליווי עצה ותמיכה יש לך את בעל המכון שאוהב אותך ודואג לך שנים וישמח לראות אותך מצליח .

העזר בו ובו יבוא היום שתוכלו לעזור זה לזה בהחלפות בעת הצורך ביוזמות שיווקיות משותפות בהם תוכלו לחלוק הוצאות ואפילו בעצות מקצועיות  שהרי תמיד נשמח ללמוד דבר או שנים מבעל ניסיון.

שימוש בניסיון ומוניטין של בעל המכון הינם דבר שלא יסולא בפז בשלבי הקמת חוג ההופך למרכז הדרכה ומכון עצמאי.

יש הרבה מה צריך לעשות בעל המכון והאיגוד לרשותך בכל רגע ורגע .

אך יש גם מה אל תעשה .

אל תשרוף גשרים שאולי תזדקק להם

למד מניסיונם של רבים וטובים לפנייך.

היה בקרבנו מדריך שיום אחד הוציא מכתב ואמר שהאיגוד פסק מלהתקיים והיום שמונה שנים אחרי הוא מדשדש מאחרינו .

אחר טען שארגונו החדש הוא  הקרב מגע האמיתי והתרסק וחדל מלהתקיים שנתיים אחרי מותיר

ורק השנה עזבה אותנו מדריכה שטענה שהעפנו אותה רק כדי להודות חודש אחרי שזו הייתה החלטה שלה השמיצה וניסתה להוציא מדריכים בזמן שעוד הייתה חלק מאיתנו רק כדי להעלם ולהותיר מדריכים מאוכזבים.

בכל המקרים הכתובת הייתה על הקיר כפי שנהגה לעזוב ולחזור 5 פעמים לפני היה ברור שתעשה זאת שוב .

עצתי היא אל תקשיבו ליועצי שיווק למיניהם הטוענים הכל שיווק מה שהם לא יודעים זה שבעוולמינו הקטן הלקוחות לא משתנים ץ

הם נשארים שנים אחרי וזוכרים את מה שתאמרו רק לצורך השיווק ויזקפו זאת לחובתכם כאשר האמת תצוץ והיא תמיד בסופו של דבר תצוץ.

לכן אסכם ואומר לכל מדריך בארגון אם אתה בצד זה של הכלוב או בצד השני אתה תמיד מוזמן להרים לי טלפון ולשאול ולהתייעץ סודך יהיה שמור אימי .

אבי 00972522431047